Hjärtan och njurar
23/10 1945 till 1/12 1945
Välkommen till Malmö Stadsteaters spelarkiv! Här hittar du information och bilder från samtliga dramatiska teaterföreställningar som Malmö Stadsteater spelat genom åren sedan starten 1944. När det gäller musikal, operett och opera så förvaltas dessa föreställningar av Malmö Opera. Du kan välja att färdas via vår tidslinje som beskriver varje årtionde i vår historia med exempel på pjäser, eller söka efter någon specifik pjäs eller person som varit med under vår spännande resa.
Mitt under brinnande världskrig invigdes det nybyggda Malmö Stadsteater den 23 september 1944 med en uppsättning av William Shakespeares En midsommarnattsdröm. Under två dygn köade Malmöborna efter premiärbiljetter. Malmö Stadsteater var norra Europas modernaste teaterbyggnad och byggd i en modernistisk arkitektur med för tiden avancerad teaterteknik. Ambitionen var att skapa en folkteater med en salong där var man än satt, så såg alla lika bra. Repertoaren under 1940-talet präglades av klassiska teaterstycken och nya formuttryck, en folkteater i demokratisk anda introducerades. De mest välbesökta föreställningarna var En midsommarnattsdröm (1944), Jorden runt på 80 dagar (1944), Så tuktas en argbigga (1946) och Gustav Vasa (1949).
1950-talet blev en intressant och historisk epok då Ingmar Bergman 1952 rekryterades som regissör och konstnärlig ledare. Han gjorde under sin tid på Malmö Stadsteater flera framstående uppsättningar, en period som blivit en höjdpunkt i modern svensk teaterhistoria, och med firade gästspel i bland annat Paris och London. I Malmö knöt Bergman en ensemble till sig som varvade film- och teaterproduktion. Flera av dessa skådespelare kom att bli några av Sveriges största som t ex Harriet Andersson, Bibi Andersson, Max von Sydow, Georg Årlin, Gaby Stenberg, Naima Wifstrand och Gunnel Lindblom. Efter fredsslutet 1945 kom en våg av intressant dramatik in utifrån. Nu började man uppföra verk av betydande dramatiker som Jean Paul Sartre, Arthur Miller, Maxwell Andersson, Jean Anouilh och Tennessee Williams.
På 1960-talet blev Gösta Folke chef på teatern, en post han behöll ända till 1977. Under hans chefskap bjöd teatern på en bred repertoar av allt från operett till ny samhällskritisk dramatik. En tredje scen invigdes då Malmö Stadsteater tog över Amiralen vid Folkets park, som fick heta Nya Teatern. På ”Nyan” presenterades en blandad repertoar, men framförallt spelades revyer, musikaler, komedier och barnteater. Nya Teatern drevs av Malmö Stadsteater fram till 1988.
1970-talet på teatern präglades av vågen med politiskt samhällsengagerad teater, speciellt på teaterns lilla scen Intiman. En av de mest sedda politiska pjäserna var Fernardo Arrabals uppmärksammade ... och de satte handklovar på blommorna, som spelades på Intiman under två säsonger. Det spelades samtidigt också motsatsen i form av klassiska baletter, operor och inte minst operetter. Det var nu Malmö blev känt som en "operetternas stad", med flera succéuppsättningar.
1980-talet präglades en hel del av ekonomiska belastningar, och dessutom upplevdes det som allt svårare att tillgodose alla de olika konstarternas och konstnärliga riktningarnas intressen inom den gamla samlade stadsteaterformen. En förändringsvåg påbörjades och processen med delningen av det ursprungliga Malmö Stadsteater inleddes. En av 1980-talets stora dramatiska succéer var den uppmärksammade urpremiären av Lars Noréns Natten är dagens mor på Intiman 1982. Göran Stangertz regisserade, och Kåre Sigurdson i rollen som fadern belönades med Kvällspostens Thaliapris 1983.
Under 1990-talet tilltog den påbörjade förändringsvågen inom Malmö Stadsteater. Den dramatiska ensemblen ville hitta en egen profil mer lik andra svenska (enbart dramatiska) stadsteatrars och blev 1993 en egen del och ensemble under namnet Malmö Dramatiska Teater, och den musikdramatiska delen blev Malmö opera och musikteater. År 1994 invigdes den dramatiska ensemblens nya huvudscen, Hipp, i det ombyggda legendariska gamla nöjeshuset Hippodromen på Kalendegatan i centrala Malmö. Valet av invigningsproduktion, den tunga tyska tragedin Schroffenstein av Heinrich von Kleist, väckte en del missnöje hos Malmöborna som kanske hoppats på en mer lättsam nöjesteater-tradition på den nygamla scenen. Malmö Dramatiska Teaters konstnärliga ledare regissören Staffan Valdemar Holm siktade istället på hög konstnärlig kvalitet, och satte Malmö på den europeiska teaterkartan under 1990-talet med uppsättningar som t ex Lulu, Folkmord och Vasasagan.
Under 2000-talet inträdde en ny förändring, då Malmö Stadsteater 2008 återuppstod som namn, Malmö Dramatiska Teater valde att byta tillbaka sitt namn till det ursprungliga Malmö Stadsteater. Under det här decenniet satsade teatern stort på konceptet familjeföreställning som återkom vid jultid varje år, en tradition och publiksuccé som teatern fortfarande värnar om. Bland mer uppmärksammade uppsättningar på teatern under 2000-talet kan nämnas Dorian Grays porträtt (2001), Malmöiter (2004), och Jösses flickor – Återkomsten (2008).
Under 2010-talet inleddes flera spännande konstnärliga och sociala samarbetsprojekt, t ex med Teaterdialog Öresund och Framtidsgenerationen, som innefattade berättarprojektet Malmö The True Story. Hipps salong byggdes om till helarena under en period med stora föreställningar som t ex Amadeus och det omfattande samarbetet med nycirkuskompaniet Cirkus Cirkör och uppsättningarna Borders, Limits och Movements. Det satsades också stort på framtidens Malmö, med bl a Stora Teaterkursen för barn och unga. 2014 invigdes Unga Teatern, Malmö Stadsteaters verksamhet för barn- och unga. Sedan 2016 är Kitte Wagner teaterchef för Malmö Stadsteater.
Inledningen av 2020-talet har varit minst sagt omvälvande. Med det fantastiska beslutet att teatersalongen på Hipp ska byggas om inleddes det nya decenniet med framtidshopp. Ombyggnadens övergripande syfte är att göra teatern tillgänglig för alla och öppen för fler samtidigt som vi bevarar husets ursprungliga själ som kulturell mötesplats för invånarna. Nyöppningen är planerad till januari 2023. Teaterchef Kitte Wagner fick dessutom ett förlängt förordnade på sex år för att förverkliga sin vision för Malmö Stadsteater – att bana väg för mer gemenskap och ökad inkludering. När Hipp byggs om kommer ett exilår då teatern ska ut och jobba på stan, vända sig utåt och påverka Malmös utveckling. Visionen innebär att Malmö Stadsteater bl a ska bli en del av lösningen på Malmös utmaningar.
I mars 2020 drabbades samhället av corona-pandemin och Malmö Stadsteater pausade sin publika verksamhet för att bidra till att förhindra vidare smittspridning. Under våren tillgängliggjordes flera filmade föreställningar digitalt. I september 2020 öppnar teatern för publiken igen och följer rådande restriktioner från Folkhälsomyndigheten.